Reklama w internecie – marketing farmaceutyczny i reklama leków
Firmy farmaceutyczne, jak wynika z badań, uplasowały się w 2010 r w czołówce branży, które najbardziej zwiększyły wydatki na działania reklamowe – dotyczy to również reklamy online.
Jak wynika z badań firmy Comscore, dotyczących wpływu reklamy online (reklamy display/banerowej, reklamy w wyszukiwarkach i stron internetowej marek farmaceutycznych) na zwiększenie świadomości marki, przychylności marce oraz wyniki sprzedaży – najefektywniejszą formą marketingu farmaceutycznego online, jest przekierowanie Internauty na stronę docelową marki.
Badanie wykazało, ze prawie 20% pacjentów , którzy odwiedzili stronę firmową marki danego leku, częściej przestrzega zaleceń lekarskich dotyczących jego stosowania. Również reklama internetowa wpływa na ten wskaźnik – 13,5 % pacjentów, którzy zetknęli się z reklamą online, częściej stosowało się do przestrzegania zaleceń lekarskich.
Ciekawie prezentują się również badania dotyczące wpływu reklamy online na świadomość marki (spontaniczną i wspomaganą) oraz przychylność marce/preferencję. Ekspozycja reklamy online zwiększyła spontaniczną świadomość marki o 5,7%, świadomość wspomaganą o 5,1% oraz przychylność marce (preferencję) o 1,7%. Jeszcze korzystniej prezentują się te wskaźniki wśród Internautów, którzy weszli w interakcję z reklamą online – tutaj świadomość spontaniczna wzrasta o 7,7%, wspomagana o 9,4%, natomiast przychylność/preferencja marki wzrasta o 4,2%.
Śledząc powyższe badania widzimy jak ważną rolę w marketingu farmaceutycznym odgrywa strona internetowa/produktowa marki, jak duży wpływ ma ona na potencjalnych Klientów i pacjentów. Dlatego tak istotna jest synergia działań, które mają na celu przekierowanie Klientów na stronę docelową. I nie mówimy tu tylko o synergii działań online (display, wyszukiwarki, social media) ale również o synergii w/w działań z działaniami w offline’ie (TV, prasa, outdoor).
Zgadzam się. Synergia jest niezbędna do osiągnięcia najlepszych rezultatów. Ważne jest też wybranie najlepszych działań i odpowiednia kreacja.