Budowanie strategii obecności na Facebooku
Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu działań na portalach społecznościowych, musimy się zmierzyć z jej szczegółowym zaplanowaniem i opracowaniem strategii. Dlaczego? Nasze działania powinny być nakierowane na osiągnięcie zamierzonego celu.
Etapy:
1. Określenie grupy docelowej do której chcemy dotrzeć.
Jeśli nasz produkt jest skierowany głównie do grupy 50+, zastanówmy się czy Social Media to na pewno dobry pomysł. Ilość osób z tej grupy docelowej chociażby na Facebooku jest znikoma. Należy też pamiętać, że dużo łatwiej zaangażować kobiety niż mężczyzn, oraz to ze niektórych nie uda nam się zaangażować wcale.
2. Dostosowanie języka do grupy docelowej.
Używany język pomaga w komunikacji lub od niej odstrasza. Nie stosujmy zbyt wielu zdrobnień, uśmieszków, języka slangowego kiedy chcemy dotrzeć do osób z grupy 30+. Ten język nadaje się doskonale przy prowadzeniu fanpage skierowanego do młodzieży i dwudziestolatków.
3. Dostosowanie tematyki wpisów do grupy docelowej.
Kobiety czytają chętnie o modzie, przepisach, poradach, dzielą się spostrzeżeniami. Zatem nie koniecznie rozmawiać musimy tylko o produktach – poruszajmy tematy okołoproduktowe, aktywizujmy fanów do podrzucania nowych tematów i do dzielenia się spostrzeżeniami. Im bardziej zaangażujemy ich w budowanie fanpage, tym wierniejsi pozostaną marce.
4. Określenie częstotliwości wpisów.
Strony na Facebooku, na których nie dzieje się nic umierają i są zapominane przez fanów. Często fani usuwają te strony ze swoich ulubionych. Jeden wpis dziennie – idealnie, pod warunkiem, że nie został on dodany o godzinie 24:00. Dostosujmy częstotliwość i godziny wpisów do rytmu dnia naszej grupy docelowej. Obserwujmy także kiedy aktywizują się najchętniej, dyskutują najzagorzalej.
Ważne, jest również to aby nie przestraszyć fanów ilością wpisów. Jeśli zaczynają one dominować na ich tablicach, zdarza się że wpisy są blokowane, lub strony są usuwane z ulubionych. Zastanówmy się więc czy 10-20 wpisów dziennie to nie za nadto.
5. Określenie sposobu reagowania na negatywne wpisy.
Tego obawia się wiele firm, rozpoczynających swoją obecność na Facebooku. Przed negatywnymi opiniami nie uciekniemy, ważne jest to żeby na nie reagować. Nie zawsze dobrą reakcją jest usuwanie wpisów. Takie praktyki są często wyłapywane przez Internautów i bardzo nagłaśniane, co w rezultacie działa na naszą niekorzyść.
A zatem najlepiej wytłumaczyć zaistniałe nieporozumienia a nawet przeprosić. Internauci docenią takie postępowanie.
6. Opracowanie graficzne strony na Facebooku.
Czy jest to istotne? Z pewnością, tak. Profesjonalnie przygotowane logo, ciekawa strona startowa, ładne zdjęcia i inne dodatki przyciągają. Zadbajmy więc i o tą stronę.
7. Opracowanie sposobu przyciągnięcia nowych fanów.
O tym pisaliśmy już w jednym z naszych wcześniejszych artykułów. Przypomnę jedynie, że zawsze możemy zaplanować kampanię CPC na Facebooku, lub kampanię banerową na innych portalach skierowanych do naszej grupy docelowej, kierującą do Facebooka.
Ok, ja bym dodał 0 – czy strona na Facebooku jest nam potrzebna 🙂 Nie każda firma potrzebuje obecności na Facebooku.
Na początku więc wypadałoby zapytać – po co nam obecność na FB? Co chcemy w ten sposób osiągnąć?
Później oczywiście tworzymy strategię, tak jak opisałaś.