Mierzenie efektywności działań w social media
O efektywności działań w obszarze social media toczy się wiele dyskusji. Mimo zauważalnych wzrostów wydatków na tą gałąź marketingu, stanowi ona w dalszym ciągu jedynie niewielki procent całości inwestycji. Powodem jest fakt, iż wielu marketerów nie wierzy w jej skuteczność, nie potrafi jej także mierzyć.
Badania wykonane przez Econsultancy w 2010 roku pokazały, że blisko 50% marketerów nie jest w stanie zmierzyć efektywności prowadzonych przez siebie działań w mediach społecznościowych. Pozostali marketerzy mieli różne zdania. 20% twierdziła, że zwrot z inwestycji jest na podobnym poziome jak w innych prowadzonych działaniach, 15% twierdziło że jest on wyższy, a pozostała część że jest niższy, lub działania prowadzone z użyciem tych kanałów są jedynie marnotrawieniem czasu. Na szczęście ta ostatnia grupa stanowiła jedynie 1% badanej populacji.
Inne badania pokazują, że olbrzymim problemem dla marketerów staje się zmierzenie wskaźnika ROI.
Raport Econsultancy pokazał, że w prowadzonych przez firmy działaniach brakowało przede wszystkim integracji z innymi kanałami marketingu. Najczęściej łączono działania Social media z e-mail marketingiem oraz SEO – pozycjonowaniem w organicznych wynikach wyszukiwania. W przypadku SEO integracja jest niezwykle istotna, ponieważ umiejętne prowadzenie działań w mediach społecznościowych dostarcza nam bogatą bazę linków (link building).
Inne obszary, zarówno te cyfrowe jak i tradycyjne pozostały daleko w tyle.
Poniżej jeszcze jedno ciekawe badanie, pokazujące jak maketerzy radzą sobie z badaniem prowadzonych działań. Do głównych wskaźników należą te najprostsze: ilość fanów oraz generowany ruch na stronie www marki. Niezwykle łatwo je zbadać , nie dają jednak pełnego obrazu efektywności prowadzonej kampanii.
There are no comments