Strategia działań marketingowych w obszarze Social Media
Na początek ciekawe badania z rynku amerykańskiego pokazujące, że ponad 70% tamtejszych przedsiębiorstw ma ustaloną strategię działań w obszarze marketingu społeczności.
Ciekawe są także poniższe badania, pokazujące trend w zwiększaniu budżetów marketingowych na ten obszar działań.
Czy tak samo sytuacja wygląda na polskim rynku? Z naszych doświadczeń i rozmów z klientami wynika, że nasz rynek dopiero powoli zaczyna zauważać fenomen mediów społecznościowych. Większość firm jeszcze nie rozpoczęło działań w tym zakresie, lub dopiero zaczyna zastanawiać się nad tym. Główne bolączki to:
- Utożsamianie mediów społecznościowych tylko z portalem Facebook.
- Prowadzenie działań nieprzemyślanych, niedopasowanych do grupy docelowej.
- Powodem nierozpoczynania działań w obszarze social media jest strach przed negatywnymi opiniami internautów.
- Działania prowadzone są okresowo przy okazji innego projektu – brak ciągłości.
- Trudność w raportowaniu efektów marketingu społecznościowego. Ciężko pokazać wpływ na zwiększenie sprzedaży produktów/usług.
Jeśli zastanawiają się Państwo nad rozpoczęciem działań, należy przemyśleć kilka kwestii:
- Jakie kanały zostaną wykorzystane?
Planowanie powinniśmy zacząć zatem od szczegółowych badań, pokazujących w jaki sposób Internauci poszukują informacji o naszych produktach/usługach w Internecie, jak wygląda sezonowość wyszukiwań, jak wygląda proces zakupowy (bardzo często wyniki pokazują, że internauci szukają informacji o grupie produktów, ich charakterystyki i metod zastosowania, a dopiero później poszukują produktu/marki). Takie badania pozwolą nam na podjęcie decyzji czy wykorzystamy serwisy społecznościowe (Facebook), serwisy mikroblogowe (Blip, Twitter), serwisy videosharingowe (YouTube, Vimeo), stworzymy bloga eksperckiego, czy wykorzystamy jeszcze inne narzędzia. - Jaka jest nasza grupa docelowa i jakim językiem się posługuje?
Tu również rozpoczynamy od badań – konsumpcji Internetu przez grupę docelową, jej liczebności, zaangażowania w media społecznościowe. Do grupy docelowej dostosowujemy język i formy komunikacji. Badamy także jakie elementy wywołują największe zaangażowanie i przywiązanie.
Decyzję odnośnie strategii obecności podejmujemy zatem na podstawie celu, jaki chcemy osiągnąć, oraz wyników badań, przeprowadzonych na wstępie projektu. Co jest niezwykle istotne badania należy powtarzać, Internet jest bowiem niezwykle dynamicznym medium, a strategii nie należy budować na długie okresy. Im większą wiedzę mamy na początku projektu, tym właściwiej wykorzystamy drzemiący w Social Media potencjał.
Pingback:Prasówka – tydzień #37 | Social Media Monitoring