Uczelnie na portalach społecznościowych
Coraz więcej Szkół Wyższych spotyka się ze swoimi studentami oraz potencjalnymi kandydatami właśnie tam, gdzie Ci spędzają coraz więcej czasu. Portale społecznościowe takie jak Facebook, Nasza Klasa, Twitter, Blip, MySpace, należą do tych najpopularniejszych. Tam Internauci bardzo często dyskutują o swoich wyborach, często poszukują informacji, sprawdzają gdzie studiują ich znajomi. Niestety na Uczelniach w dalszym ciągu istnieje bariera przed zaglądaniem profili i umieszczaniem informacji o obecności w mediach społecznościowych na stronach www. Powodami są na ogół nieświadomość możliwości jakie dają te media, oraz często przywiązanie do tradycyjnych metod komunikacji i promocji.
O czym powinny pisać szkoły wyższe na stronach w serwisach społecznościowych?
- O kierunkach studiów – w okresie rekrutacji niezwykle istotny temat. Część kandydatów bowiem właśnie w ten sposób poszukuje informacji o uczelni.
- O zmianach na uczelni – nagrodach, odznaczeniach, zmianach we władzach, nowych kierunkach.
- O ciekawych wydarzeniach – wykładach, sympozjach, konferencjach.
- O obecności uczelni – na targach, piknikach, przy organizacji różnego rodzaju eventów i spotkań.
- O eventach dla studentów.
- O nowych publikacjach – zarówno Uczelni jak i jej wykładowców.
- Osiągnięciach i nowych projektach wykładowców.
- Osiągnięciach i nowych projektach studentów.
- Ciekawych okolicznych wydarzeniach.
Niestety niewiele szkół wyższych wykorzystuje wszystkie sposoby aby zainteresować Internautów. Na ogół kontent dotyczy jedynie bieżących spraw uczelni, wpisy pojawiają się rzadko i dość przypadkowo. Nie widać także rozmowy ze studentami, zachęcania ich do wyrażania własnych opinii.
Należy także pamiętać, że moderowanie strony to także odpowiedzi na wszelkie zapytana studentów, ale również kasowanie postów przypadkowych, mających znamiona spamu. Tego bowiem na portalach społecznościowych jest coraz więcej. Częstotliwość dodawania spamu rośnie wraz ze wzrostem ilości fanów naszego profilu.
Na największych amerykańskich uczelniach wyższych, marketingiem społecznościowym zajmują się zespoły od kilku do kilkunastu osób. Przykładem może być Illinois State University, gdzie na stałe zatrudnionych jest 10 osób. Swoje działania rozpoczynali już w 2005 roku, od założenia profilu na portalu MySpace. Z biegiem czasu do MySpace dołączył Facebook, kanały na YouTube (w tym jeden wykorzystywany do oficjalnej promocji uczelni), Linkedln. Na Facebook powstały profile: maskotki szkoły, profesjonalne profile osób związanych z uczelnią, na bieżąco powstawały także wydarzenia.
Niezależnie od tego czy działania w social media prowadzone będą samodzielnie przez uczelnię, czy zlecone zostaną wyspecjalizowanej agencji e-merketingowej, przed rozpoczęciem projektu należy sobie odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań:
- Dlaczego internauci mieli by wcisnąć „lubię to” i zostać fanami naszej strony?
- Czy stworzona zostanie polityka związana z tematyką i jakością wpisów na naszej tablicy? Czy będziemy zgodnie z przyjętą polityką usuwać niechciane wpisy Internautów?
- Kto będzie osobą sprawującą opiekę nad rozpoczętymi działaniami? Czy osoba ta ma odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w social media marketingu?
- Jak często będziemy dodawać nowe posty? Czy mamy przygotowany kalendarz/harmonogram prac?
- Jakiego rodzaju kontent chcemy proponować naszym studentom? Czy będzie on dla nich wystarczająco interesujący?
- Jak będziemy promować naszą stronę/strony na serwisach społecznościowych, aby pozyskać owych fanów?
- Czy będziemy studentom oferowali pliki multimedialne, video, zdjęcia?
- Jak będziemy monitorować postępy oraz jakość interakcji?
Kilka przykładów jak można promować Uczelnię także na YouTube:
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Wyższe Szkoły Bankowe – jeden z filmików:
There are no comments