Pozycjonowanie w modelu CPC – zwiększ dotarcie do swoich klientów

Pozycjonowanie w modelu CPC – zwiększ dotarcie do swoich klientów

Pozycjonowanie w modelu CPCPozycjonowanie w modelu rozliczeniowym CPC, czyli w rozliczeniu za wzrost ruchu (odwiedzin) z naturalnych wyników wyszukiwania to ciekawa alternatywa dla rozliczenia „za pozycje”. Jego główną zaletą jest ukierunkowanie na kryteria biznesowe, a nie analityczne. Bardziej niż pozycja w wyszukiwarce liczy się efekt handlowy. Jeżeli szukasz atrakcyjnej kosztowo formy współpracy z agencją SEM, uzależnionej podobnie jak przy rozliczeniu „za pozycje” od wypracowanego efektu – szczerze polecam.

Co jest potrzebne by zacząć pozycjonowanie w modelu CPC?

Dane o odwiedzinach serwisu za okres 3, 6, 12 lub 24 miesięcy.

Należy wyznaczyć średni poziom bazowy odwiedzin. To zwiększenie liczby odwiedzin od tego poziomu będzie przedmiotem wynagrodzenia agencji SEM. Do tego potrzebujemy odpowiedniego narzędzia lub skryptu. Najczęściej stosowanym narzędziem statystycznym jest Google Analytics (darmowy dla serwisów do 5 mln odsłon miesięcznie) lub badanie gemiusTraffic. Teoretycznie rodzaj narzędzia nie ma znaczenia. Ważne by dla zachowania zgodności pomiaru, było stosowane to same narzędzie (w tej samej konfiguracji) przed i po rozpoczęciu kampanii pozycjonowania. Wybrane firmy hostingowe gromadzą we własnym zakresie dane o odwiedzinach albo w postaci statystyk albo w postaci tzw. logów serwera. Te drugie to pliki tekstowe w specjalnym formacie przechowujące wszelkie informacje o odwiedzinach serwisu. Długość badanego okresu zależy od branży i występujących w niej sezonowości. Wyznaczenie średniego poziomu odwiedzin dla firmy sprzedającej czekoladki w okresie przed Dniem Matki lub Walentynkami nie będzie wiarygodne. Podobnie jak dla klubu fitness po rozpoczęciu Nowego Roku, czy touroperatorów w okresie od maja do lipca. W takich przypadkach należy badać dłuższy okres.

Znajomość celów biznesowych Klienta.

Wiele agencji SEM całkowicie lub częściowo ignoruje ten punkt w trakcie wyceny usług pozycjonowania (bez względu na model rozliczeniowy). Często proces wygląda tak, że na podstawie fraz lub wytycznych otrzymanych od klienta przygotowywana jest rekomendowana lista fraz, po czym klient wybiera i akceptuje ostateczną listę, często nie zwracając uwagi na kryteria doboru fraz stosowane przez agencję SEM. Chcąc skutecznie zwiększać wartościowy ruch w serwsie należy dokładnie poznać i przeanalizować założenia dot. rozwoju biznesu klienta. Przez wartościowy ruch z naturalnych wyników wyszukiwania rozumiemy odwiedziny serwisu po uprzednim wpisaniu frazy kluczowej związanej z ofertą prezentowaną w serwisie.

Na czym polega pozycjonowanie w rozliczeniu za zwiększenie ruchu?

Największą zaletą pozycjonowania w rozliczeniu za wzrost odwiedzin jest kierowanie ruchu na serwis klienta dla stosunkowo dużej liczby kombinacji fraz kluczowych związanych z jego ofertą w serwisie. Dzięki temu docieramy do użytkowników wyszukujących konkretnych informacji. Działania link building (pozyskiwania linków kierujących do serwisu klienta) nie są wówczas ograniczone do wcześniej ustalonej listy fraz kluczowych. W zamian, wyszukiwane są synonimy fraz, frazy wielowyrazowe, lub frazy o znaczeniu bliskoznacznym, i dla nich również pozyskiwane są linki. Tutaj, kluczową rolę w strategii link building odgrywają blogi tematyczne, w których tego rodzaju linki umieszczane są w pełni kontekstowo. Wymaga to wysiłku związanego z tworzeniem treści głównie z myślą o użytkowniku.  Klient zyskuje dzięki temu naturalne odwiedziny osób rzeczywiście zainteresowanych danym tematem.

Schemat współpracy pomiędzy agencją SEM a klientem w pozycjonowaniu za zwiększenie ruchu

  1. Klient udostępnia dane z narzędzia statystycznego, w celu wyznaczenia średniej bazowej liczby odwiedzin z naturalnych wyników wyszukiwania. Wyznaczona liczba odwiedzin będzie stanowić podstawę do rozliczeń w kampanii.
  2. Agencja SEM uczy się produktów / usług klienta oraz poznaje jego cele bieznesowe.
  3. Agencja SEM oblicza koszt pojedynczych odwiedzin z naturalnych wyników wyszukiwania.
  4. Uruchomienie kampanii. Realizacja usługi link building. Regularna analiza i raportowanie. Rozliczenie w cyklu miesięcznym.

Korzyści z pozycjonowania w rozliczeniu za zwiększenie ruchu. Porównanie z modelem rozliczeniowym „za pozycje”.

Kryterium

Model rozliczeniowy
„za pozycje”

Model rozliczeniowy
„za wzrost ruchu”

Liczba fraz kluczowych Od kilku do kilkudziesięciu Bez ograniczeń
Wymiana fraz kluczowych w trakcie trwania kampanii Niemożliwa lub ograniczona Bez ograniczeń
Wsparcie realizacji celów biznesowych Potencjalnie niskie Potencjalnie wysokie
Zasięg dotarcia do potencjalnych klientów Niski Wysoki
Czas realizacji efektu Relatywnie wolny Relatywnie szybki

 

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart