Pozycjonowanie stron internetowych – jaki model rozliczeniowy wybrać?
Pozycjonowanie stron internetowych jest jednym ze sposobów promocji oferty firmy w Internecie. Od około 2007 r. dominującym modelem rozliczeniowym w usłudze pozycjonowania jest rozliczenie za efekt w postaci uzyskanej pozycji serwisu. Innymi słowy, gdy strona pozycjonowanego serwisu uzyska w danym okresie pozycję wyższą w rankingu wyszukiwarki od ustalonej (zazwyczaj od 10 pozycji), wówczas Klient płaci agencji SEM za tak wypracowany efekt. Łatwość zrozumienia modelu „za pozycje” powoduje, że jest on wybierany przez większość firm. Czy słusznie? Spróbujmy się temu bliżej przyjrzeć.
Pozycjonowanie w modelu rozliczeniowym „za pozycje”
Wiele firm podejmuje działania, by ich serwis znalazł się na pozycji od 1 do 10 w wyszukiwarce Google dla najważniejszych fraz kluczowych z ich branży. Taka pozycja oznacza prestiż, buduje wizerunek ekspertów, zapewnia wzrost zapytań ofertowych. Krótko mówiąc, wspiera rozwój prowadzonego biznesu na wielu płaszczyznach. Co jednak zrobić, gdy obszar działalności firmy dotyczy konkurencyjnej branży, potrzebujemy relatywnie szybkich efektów, a walka o wysokie pozycje stron serwisu dla fraz ogólnych może potrwać wiele długich miesięcy? Wówczas agencja SEM z niechęcią przyjmuje do realizacji trudne frazy kluczowe, a klient może utracić pewność co do jakości świadczonych usług przez agencję, gdy osiągnięcie efektów odwleka się w czasie. Tak jednak być nie musi. W pozycjonowaniu można wybrać inny, równie prosty co „za pozycje”, model rozliczeniowy.
Istota pozycjonowania stron www
Patrząc od strony analitycznej – celem pozycjonowania jest zapewnienie jak największej liczby odwiedzin z wyników naturalnych wyszukiwarek (a nie 1 pozycji w wyszukiwarce). Te winny przełożyć się na realizację założeń biznesowych firmy.
Patrząc od strony biznesowej – celem pozycjonowania jest np. wzrost sprzedaży produktów i usług; budowa wizerunku firmy, marki lub produktów; zwiększenie lojalności klientów, wzrost świadomości potencjalnych klientów nt. wybranego zagadnienia, itp.
Zestawiając ww. podejścia – analityczne i biznesowe, możemy zauważyć, że dobór odpowiednich fraz kluczowych jest krytycznym punktem na ścieżce do realizacji i osiągnięcia celów biznesowych firmy. Niewłaściwie dobrane frazy nie tylko nie zapewnią odczuwalnego wzrostu poziomu odwiedzin na naszym serwisie, ale jednocześnie nie przełożą się na rozwój prowadzonego biznesu. Pojawia się więc pytanie, co zrobić by za każdym razem wybrać najlepsze frazy do promocji prowadzonej działalności?
Rozliczenie pozycjonowania za wzrost ruchu
Istnieje sposób na to, by uniezależnić się od wyboru kilku, kilkunastu bądź kilkudziesięciu najlepszych fraz kluczowych w danej branży. Dzięki temu eliminujemy czynnik, który może negatywnie wpłynąć na efektywność kampanii (pomimo szczerych chęci agencji i koordynatora po stronie klienta). Wystarczy rozliczać się nie „za pozycje”, tylko za zwiększony ruch w serwisie z naturalnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu liczba fraz kluczowych, dla których serwis jest promowany jest nieograniczona, a efekty biznesowe pojawią się szybciej. Pozycjonowanie w rozliczeniu za wzrost odwiedzin może stanowić atrakcyjną dla obu stron formę współpracy długoterminowej. Jego zalety w kolejnym wpisie.