Kampanie internetowe kierowane do kobiet. Jak dotrzeć do Internautek?
Jak wszyscy doskonale wiemy, kobiety stanowią bardzo wdzięczna grupę docelową. W grupie wiekowej 15-35 r.ż więcej kobiet niż mężczyzn korzysta z Internetu, wzrasta liczba godzin spędzanych przez nie w Internecie, teraz ponad 50 godz. miesięcznie (dane wg. Megapanel PBI/Gemius). Przede wszystkim jednak, bardzo chętnie angażują się w działania sprzedażowo/promocyjne – zwłaszcza wtedy, kiedy niosą one za sobą wymierne dla nich korzyści.
Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że np. na rynku amerykańskim (dane wg. emarketera, lipiec 2010), kobiety odpowiadają za 80% wydatków w gospodarstwie domowym, a co za tym idzie decydują o „budżecie” rzędu 1,7 biliona dolarów rocznie w USA. Nie dysponujemy danymi z rynku polskiego, ale jeśli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowych w gospodarstwie domowym, korelacje między rynkami są z pewnością spore.
Pytanie brzmi – jak dotrzeć do kobiet? Jak sprawić aby zaangażowały się w działania przez nas prowadzone? Jak przekuć działania internetowe na wzrost sprzedaży czy świadomości produktu/marki wśród kobiet?
Jak wynika z badań (emarketer, lipiec 2010), 46% kobiet najbardziej angażują działania przynoszące im korzyści, takie jak możliwości skorzystania z wyprzedaży, kuponu rabatowego czy kodu promocyjnego. Równie istotnym magnesem jest możliwość wygrania nagrody, czyli wszelkiego rodzaju konkursy. Jeśli prowadzimy kampanię powiązaną z offline’em, skuteczne będą informacje nt. sklepów/salonów firmowych w najbliższej okolicy. Kobiety bardzo chętnie biorą również udział we wszelkiego rodzaju badaniach, ankietach i quizach, szczególnie tych, których wyniki mogą poznać na bieżąco i porównać z wynikami innych Internautów.
W wyniki w/w badań, idealnie wpisuje się kampania CPC (cost per click), którą przeprowadziliśmy dla jednego z naszych Klientów z branży kosmetycznej. Magnesem mającym przyciągnąć Internautki i spowodować aby zdecydowały się na wypróbowanie serii kosmetyków, były darmowe próbki – aby je otrzymać Internautka musiała wypełnić krótką ankietę, pozwalającą dopasować kosmetyk do jej wieku i cery oraz zostawić swoje dane (pozyskiwaliśmy w ten sposób bazę mailingową). Efekty przerosły oczekiwania Klienta , jak również nasze – spośród 40 000 Kobiet przekierowanych na stronę docelową z ankietą, ponad 10 000 zostawiło swoje dane i zamówiło darmowe próbki – konwersja na poziomie 25%.
Oczywiście sam pomysł na kampanię to nie wszystko. Kampania poprzedzona była wnikliwymi badaniami grup docelowych (kobiety: 25-35, 35-45, 45-55 i 55+ r.ż.) oraz sposobu konsumpcji przez nie Internetu. Zbadaliśmy również trendy wyszukiwań informacji nt. kosmetyków w sieci , a także ich sezonowość. Witryny, na których zaplanowaliśmy emisję dobrane było zarówno kontentowo, jak również wykorzystaliśmy targetowanie behawioralne. Istotną rolę odegrały kreacje oraz Landing Page, dedykowany kampanii. Te wszystkie czynniki sprawiły, że przyniosła ona zamierzony efekt, a nawet go przerosła.
Pingback:Kampanie internetowe, a Kobiety jako grupa docelowa c.d. – dlaczego social media? | Blog e-ffectica.pl