Badania i strategia w działaniach online. Case study dla rynku farb
Mediaplan działań internetowych jest końcowym wynikiem szczegółowych badań i analiz, które poprzedzają (lub raczej powinny poprzedzać) jego przygotowanie. Dlatego naszą rolą, jest w dużej mierze edukacja Klientów, w jaki sposób mogą maksymalizować efekty kampanii Internetowych poprzez wykorzystanie dostępnych narzędzi, pozwalających precyzyjnie dotrzeć do Grupy Docelowej.
W związku z tym kilka słów nt. analiz jakie poprzedzają przygotowanie przez nas mediaplanu, jak również przykład, jak ciekawe wnioski z takich badań mogą wyniknąć:
- Analiza grupy docelowej – która mówi nam jak liczebna jest nasza GD w Internecie, w jaki sposób konsumuje Internet, jakich informacji w nim szuka, jakie portale/serwisy/społeczności odwiedza, ile spędza na nich czasu, etc?
- Analiza rynku – pokazuje jak szybko rośnie rynek, czy Klient rośnie równie szybko czy może konkurencja rośnie szybciej, jaki udział w Internecie ma Klient, a jaki konkurencja?
- Analiza konkurencji – obrazuje jakie działania prowadzi konkurencja, jak rozkłada je w czasie, z jakim nasileniem, jakie powierzchnie wykorzystuje, jakie ma pomysły kreatywne, jakich benefitów używa aby trafić do GD?
- Analiza sezonowości – czy występuje w Internecie, czy pokrywa się z sezonowością w offline’ie (bardzo często nie) – odpowiada na bardzo ważne pytanie: jak podzielić budżet na tygodnie, miesiące, kwartały?
- Analiza współzależności – pokazuje postrzeganie przez Internautów podobieństw/różnic pomiędzy markami, jakie marki/produkty wydają im się konkurencyjne, a w jakich nie widzą podobieństw
Gdy już przeprowadziliśmy badania, jesteśmy bogatsi w ogrom wiedzy i dochodzimy do bardzo ciekawych wniosków. Poniżej case rynku farb, który mieliśmy okazję analizować dla jednego z naszych Klientów.
Jak się okazało, Internautów planujących zakup farb i poszukujących informacji na ten temat ( efekt ROPO), możemy podzielić na 2 grupy:
- Szukających farb (41% Internautów) – producentów, marek, rodzajów farb, etc
- Szukających informacji nt. „jak malować?” (59% Internautów), przed podjęciem decyzji zakupowej
Natomiast Internauci szukający informacji „jak malować”, czynią to w trojaki sposób :
- W tym samym miesiącu, w którym kupują – 14% Internautów
- 1 miesiąc przed zakupem – 64% Internautów
- 2 miesiące przed zakupem – 12% Internautów
Pozyskane informacje pozwalają nam precyzyjnie dotrzeć do Internautów szukających określonych informacji w Internecie i efektywnie zaplanować działania online
- Do szukających farb – poprzez kampanię zasięgową, na serwisach dopasowanych do Grupy Docelowej (zanim zaczną szukać informacji w wyszukiwarkach) oraz kampanię w wyszukiwarkach (aby być tam gdzie Internauci nas szukają)
- Do szukających Informacji „jak malować” – poprzez działania emitowane na serwisach z kategorii „dom i wnętrze”
Tak zaplanowane działania, poprzedzone precyzyjnymi badaniami i analizami, pozwalają efektywnie wykorzystać budżet marketingowy i znacząco zwiększyć ROI z działań online.
Pingback:Efekt ROPO (Research Online Purchaise Offline) | Blog e-ffectica.pl