Google Correlate – lepsza analiza zapytań w wyszukiwarce
Google Correlate to mechanizm służący do obliczania korelacji pomiędzy zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce Google. Narzędzie korzysta z bazy danych zapytań od 2003 r. do chwili obecnej. Mechanizm zwraca wartość korelacji za pomocą współczynnika Pearsona r.
Narzędzie jest proste w użyciu. Może być pomocne dla osób analizujących zapytania użytkowników i przygotowujących badania fraz kluczowych. Wystarczy wybrać po lewej stronie „Poland”, zdecydować się na serię danych (tygodniowe, miesięczne), wpisać nasze zapytanie, zupełnie jak w wyszukiwarce.
Po zadaniu zapytania, otrzymujemy listę najlepiej skorelowanych fraz kluczowych do naszego zapytania, a przy każdym znajduje się wartość współczynnika r. Współczynnik te jest znormalizowany do skali 0-1. Wartość 0 oznacza brak korelacji, wartość 1 oznacza całkowitą korelację.
Czym się różni Google Correlate od Google Trends?
Google Trends zwraca nam dane o częstotliwości zapytań dla danej frazy w czasie lub w danym regionie. Natomiast Google Correlate zwraca frazy, których wzór częstotliwości zapytań pasuje do schematu częstotliwości zapytań dla wpisanego przez Ciebie wyrażenia.
Zalety Google Correlate
Dzięki Google Correlate możemy:
- wykryć frazy wpisywane zamiennie, słowa alternatywne, frazy bez polskich znaków
- zbadać skojarzenia z daną marką lub popularnym produktem
- zbudować listę fraz pod kampanię sezonową
Na koniec warto dodać, że Google Correlate zostało zbudowane w oparciu o inne narzędzie – Google Flu Trends. Google Flu Trends to mechanizm służący do obserwacji tendencji wirusa grypy na świecie. Okazało się bowiem, że pewne zapytania, które wpisujemy do wyszukiwarki mogą świadczyć o aktywności wirusa grypy.
Istnieją więc 4 mechanizmy stworzone przez Google, które korzystają z danych, bazujących na wpisywanych przez użytkowników zapytaniach:
- Google Trends
- Google Insights for Search
- Google Flu Trends
- Google Correlate
Dalsze materiały
- Tutorial, jak korzystać z Google Trends + prezentacja jego możliwości (w jęz. angielskim)
- Google Correlate Whitepaper, pokazujący m.in. porównanie mechanizmu do Google Flu Trends.
- Najczęstsze pytania dot. Google Correlate