Google Correlate – lepsza analiza zapytań w wyszukiwarce

Home » Narzędzia SEM, SEO, Strategia internetowa » Google Correlate – lepsza analiza...

Google Correlate to mechanizm służący do obliczania korelacji pomiędzy zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce Google. Narzędzie korzysta z bazy danych zapytań od 2003 r. do chwili obecnej. Mechanizm zwraca wartość korelacji za pomocą współczynnika Pearsona r.

Narzędzie jest proste w użyciu. Może być pomocne dla osób analizujących zapytania użytkowników i przygotowujących badania fraz kluczowych. Wystarczy wybrać po lewej stronie „Poland”, zdecydować się na serię danych (tygodniowe, miesięczne), wpisać nasze zapytanie, zupełnie jak w wyszukiwarce.

Po zadaniu zapytania, otrzymujemy listę najlepiej skorelowanych fraz kluczowych do naszego zapytania, a przy każdym znajduje się wartość współczynnika r. Współczynnik te jest znormalizowany do skali 0-1. Wartość 0 oznacza brak korelacji, wartość 1 oznacza całkowitą korelację.

Przykład wyznaczania współczynnika korelacji dla frazy „zima”.

Czym się różni Google Correlate od Google Trends?

Google Trends zwraca nam dane o częstotliwości zapytań dla danej frazy w czasie lub w danym regionie. Natomiast Google Correlate zwraca frazy, których wzór częstotliwości zapytań pasuje do schematu częstotliwości zapytań dla wpisanego przez Ciebie wyrażenia.

Zalety Google Correlate

Dzięki Google Correlate możemy:

  • wykryć frazy wpisywane zamiennie, słowa alternatywne, frazy bez polskich znaków
  • zbadać skojarzenia z daną marką lub popularnym produktem
  • zbudować listę fraz pod kampanię sezonową

Powyższy przykład pokazuje, że użytkownicy szukają informacji o składkach ZUS na wiele sposobów.

Firma Reebok produkuje ubrania sportowe kompleksowo. Widać jednak, że użytkownicy wyszukiwarki kojarzą ją głównie z obuwiem sportowym.

Ten przykład pokazuje, jak w sezonie zimowym użytkownicy szukają syropu na kaszel. Ciekawe jest też wykazanie dość ścisłej korelacji poszczególnych marek/produktów do zapytania ogólnego o rekomendowany produkt, jakim jest „syrop na kaszel”.

Na koniec warto dodać, że Google Correlate zostało zbudowane w oparciu o inne narzędzie – Google Flu Trends. Google Flu Trends to mechanizm służący do obserwacji tendencji wirusa grypy na świecie. Okazało się bowiem, że pewne zapytania, które wpisujemy do wyszukiwarki mogą świadczyć o aktywności wirusa grypy.

Istnieją więc 4 mechanizmy stworzone przez Google, które korzystają z danych, bazujących na wpisywanych przez użytkowników zapytaniach:

  • Google Trends
  • Google Insights for Search
  • Google Flu Trends
  • Google Correlate

Dalsze materiały

 

Narzędzia SEM, SEO, Strategia internetowa | | No Comments

Comments are closed.

« »